Het schadeherstelproces bestaat uit een aantal stappen en begint feitelijk al bij de receptie. Een goede vastlegging van de schade en de persoonlijke gegevens zorgen voor een probleemloze afhandeling. Het merendeel van de verdere activiteiten zijn handmatig en specialistisch, zoals (de)montage, plaatwerken en spuiten. De medewerkers van Emil Frey Schadeservice worden dan ook regelmatig getraind om ervoor te zorgen dat hun vakmanschap op peil blijft.
Bij schades aan een auto zijn er twee situaties. U kunt nog verder doorrijden met de auto of de auto moet door een takeldienst weggesleept worden.
Bij de ontvangst noteren wij de volgende gegevens:
Vervolgens maken wij een schadecalculatie. Ons systeem bevat alle automerken en typen met daarbij de, door de fabriek aangegeven, reparatietijden per schadesoort. Het systeem wordt permanent actueel gehouden en geeft daardoor een goed en betrouwbaar beeld. De kosten voor de reparatie worden eventueel vergeleken met de vervangingswaarde van de beschadigde auto.
In samenspraak met u en/of de verzekeraar wordt, uit financieel- en kwaliteitsoogpunt, de schade in kaart gebracht. Op deze manier bepalen we of het verantwoord is om de schade aan uw auto te herstellen. Ook hoort u van ons of een vervangende auto ter beschikking wordt gesteld en wat de voorwaarden zijn.
Wanneer u de verzekering inschakelt, kan de verzekeringsmaatschappij ervoor kiezen om een onafhankelijke expert aan te stellen. Deze schade-expert beoordeelt het reparatievoorstel dat een Emil Frey Schadeservice medewerker heeft gemaakt. U, als eigenaar van de auto, mag de expertise bijwonen en kunt voor de afspraak contact opnemen met de verzekeraar.
Wanneer u het oneens bent met de bevindingen van de expert, heeft u als consument het recht om een contra-expertise aan te vragen. Wij raden u aan om, voordat u dit aanvraagt, eerst contact op te nemen met uw verzekeraar. Het staat u evenwel altijd vrij om op eigen kosten een expertise te laten uitvoeren.
Tijdens het herstel van de schade gebruiken wij originele onderdelen en geven 4 jaar garantie op deze reparatie. Wanneer wij tijdens de reparatie op onvoorziene schade stuiten, bespreken wij dat met u als eigenaar of indien van toepassing met de schade-expert. Daarbij wordt er normaal gesproken een aanpassing gemaakt op onze calculatie. Wanneer u vraagt om reparaties uit te voeren die buiten het kader van het schadegeval vallen, wordt hiervan een aparte reparatieopdracht en factuur opgesteld.
Bij de aflevering van de herstelde auto krijgt u van ons, indien gewenst, een persoonlijke uitleg over de uitgevoerde reparatie aan uw auto, conform de reparatieopdracht. Na deze persoonlijke uitleg, overhandigen wij u een garantiebewijs voor de uitgevoerde werkzaamheden en de factuur conform de reparatieopdracht.
De reparatiekosten kunnen als volgt worden betaald:
Op onze werkzaamheden zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing. Deze zijn verkrijgbaar bij de receptie en tevens op de contractuele documenten aangebracht.
Alle Emil Frey Schadeservice bedrijven voldoen aan de hoogste eisen, zij zijn specialisten in hun vak en op de uitgevoerde reparatie krijgt u dan ook 4 jaar BOVAG garantie. Mocht u ondanks de zorgvuldige schadebehandeling klachten of problemen hebben, dan kunt direct contact opnemen met het desbetreffende Emil Frey Schadeservice bedrijf. Emil Frey Schadeservice zal in alle gevallen trachten het probleem of de klacht naar tevredenheid op te lossen.
Elk Emil Frey Schadeservice bedrijf is lid van de BOVAG en van het garantiefonds. In geval van geschillen is er een speciale onafhankelijke commissie die een bindende uitspraak zal doen. Voor eventuele geschillen tussen u en één van onze bedrijven, kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie Schadeherstelbedrijven van de BOVAG.
De Geschillencommissie
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Indien de Geschillencommissie Schadeherstelbedrijven de zaak in behandeling neemt, doet zij uiteindelijk een uitspraak in de vorm van een bindend advies. Dit gebeurt volgens het reglement dat aan de beide partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht.
Naast contact met de Geschillencommissie Schadeherstelbedrijven kunt u er ook voor kiezen om met het geschil naar de rechter te gaan.