Schade aan een bumper is niet alleen nadelig voor het uiterlijk van de auto, maar ook voor uw veiligheid. Dit onderdeel vangt altijd de eerste klap op bij een ongeval, bij aanrijding, en heeft als primair doel om voetgangers te beschermen. Naast de voetgangersbescherming helpt de bumper ook om de impact bij aanrijding te vertragen, voor u als inzittende. Om uw veiligheid in de auto borgen en de rijhulpsystemen, als sensoren en camera’s (die veelal in of net achter de bumper zijn bevestigd), goed te laten werken is het belangrijk dat de bumper in goede staat verkeert. Laat daarom schade aan de bumper altijd snel herstellen.
Schades aan een bumper variëren en zijn vaak uniek. Hoe groot de schade is, welke rij- hulpsystemen er in de auto aanwezig zijn, hebben met name invloed op de kosten voor het herstel. Een kant-en-klare prijslijst kunnen we hiervoor niet maken, omdat er teveel variaties zijn. Daarom maken we van te voren altijd een kostenindicatie, zodat u weet wat het gaat kosten om de schade te herstellen. De beoordeling van de schade doen we op één van onze schadeherstel vestigingen. Ook kunt u vrijblijvend een kostenindicatie aanvragen. Wij vragen u dan wel om duidelijke foto's te maken van de schade, zodat wij een gerichte prijsbepaling kunnen maken.
Restyling is een herstelmethode waarbij een deuk kleiner is dan een 2 euro muntstuk waarbij er geen lakschade is ontstaan. De deuk wordt middels speciaal gereedschap verwijderd zonder dat er gespoten moet worden. Dit wordt ook wel uitdeuken zonder spuiten genoemd en is een snelle en vrij goedkope herstelmethode.
Is er wel lakschade ontstaan? Kleine lakschade kan hersteld worden d.m.v. spotrepair. Is de schade te groot? Dan wordt, in overleg, het onderdeel overgespoten.
Scheuren in de bumper kunnen we repareren. Dat doen we door als eerste de plek uit te deuken. Vervolgens moeten we de plek voorbewerken en frezen we de scheur uit, waardoor het reparatiemateriaal beter hecht. Daarna lassen we de scheur dicht met hetzelfde materiaal als waarvan de bumper is gemaakt. Dat kan kunsstof of polyester zijn. Als laatste schuren we de plek op, spuiten we de bumper over, laten we het geheel drogen en poetsen we het op voordat de bumper weer aan de auto gemonteerd wordt.
Zit er een grote kras, groter dan een A4 formaat, op de bumper en is de ondergrond zichtbaar? Of zijn er teveel krassen en zijn deze niet meer via spotrepair te herstellen? Dan kunnen wij de bumper overspuiten. Dit is ook het geval bij lakschade na bijvoorbeeld het uitdeuken. Wij hebben hiervoor een speciale spuitcabine. Door de expertise van onze vakmensen, en speciale kleurmeetapparatuur, weten wij exact welke kleur we moeten gebruiken om ervoor te zorgen dat er geen kleurverschil ontstaat.
Bij grote schades, als scheuren of barsten, die wij niet meer kunnen herstellen, vervangen we de complete bumper. Hiervoor gebruiken we altijd originele nieuwe bumpers.